Jak vybrat správnou velikost helmy?
Správná velikost je jedním z nejpodstatnějších kritérií při výběru nové helmy, neboť rozhoduje o tom, zda helma je či není bezpečná na vaší hlavě. Jelikož se jedná o jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků, které máte při jízdě na motocyklu, doporučujeme nespěchat s výběrem.
Velikost helmy dle velikosti hlavy vyčtete z tabulek konkrétní značky. Hlava se měří pomocí krejčovského metru přibližně 1,5 cm nad obočím (plus/minus uprostřed čela) a kousek nad ušima.
Nedoporučujeme kupovat helmu přes e-shop bez předchozí vyzkoušení. Velikosti neodpovídají nejen mezi značkami, ale i jednotlivé modely od stejné značky se liší. Je tedy vhodné si konkrétní helmu vždy vyzkoušet.
Helma by Vám měla být při zkoušení velmi těsná, ale neměla by Vás tlačit natolik, že by Vás z toho po chvíli bolela hlava. Po pár jízdách se helma vymačká a bude volnější. Vnitřní polstry helmy se už po kratším používání helmy vypotí, vymačká a u helmy se zvětší vnitřní část. Proto musí být při zkoušení opravdu velmi těsná. Pokud Vás helma tlačí v konkrétním místě, vnitřní polstr lze vždy nějak upravit. Poraďte se o tom s prodejcem.
Vyzkoušejte, zda Vás neškrábe řemínek a zda z helmy dostatečně vidíte a můžete otáčet hlavou.
Nejlepší je vyzkoušet helmu přímo na stroji, jelikož dle jeho typu se odvíjí vhodný model přilby. Zjistíte tím, zda není helma hlučná nebo Vám do ní nefouká.
2. Druhy helem (dle účelů použití a druhu stroje)
Jedná se o naše zkušenosti dlouholeté se všemi druhy helem a toto jsou naše doporučení a postřehy
Otevřená/skútrová
- Klasická skútrová helma bez bradové ochrany
- Ideální na skútry příp. choppery a stroje s nižší konstrukční rychlostí
- Splňují bezpečnostní prvky, ale k charakteru skořepiny nejsou úplně ideální na rychlou jízdu
Výklopná
- Helma s výklopnou bradovou částí pro snadnější manipulaci s helmou
- Momentálně nejrozšířejnější typ mezi jezdci z důvodu snadného nandavání a sundavání a usnadněné komunikace
- Má to však i proti – helma je těžší, hlučnější (díky výklopnému mechanismu a oddělené bradové části) oproti helmě integrální
Integrální
- Klasická silniční přilba
- Nelze otevřít bradovou část
- Nejméně hlučná helma a z hlediska aerodynamiky by měla být nejhodnější pro vysoké rychlosti
Překlopná
- Helma s výklopnou bradovou částí, která lze překlopit až do zadní části helmy
- S touto helmou lze jet také v překlopené poloze
- Vhodná na universální využití – při nižší jízdě jedete v otevřené helmě, při vyšší helmu zavřete
- Roste na oblíbenosti a dostává se do popředí v prodejích
- Vhodná pro všechny druhy motocyklů – od skútru po endura
Enduro
- Helma tvářící se jako motokrosové, ale má plexi štít zabraňující zašpinění a vniknutí do obličeji
- Úplně přesně nevíme, kam tuhle helmu zařadit
- Ani ryba, ani rak – ani motokros, ani silnice – nepsat tam
Krosové
- Tyto helmy jsou určeny pro offroad, ale potkáváme je běžně i na silnicích
- U těchto helem není součástí plexi a vždy se jezdí v motokrosových brýlích, které zajišťují bezpečnost pro vaše oči
- Poznávacím znakem jsou také dlouhé kšilty, které mají za úkol při startu závodu a jízdě zabránit vniknutí bahna, kamení, pokud nejste hned po startu první, kontaktu s obličejem.
Veškeré helmy by měly mít homologační štítky, které zajišťují kvalitu materiálu a splněné bezpečnosti zkoušky (crash testy). Bez těchto štítku nedoporučujeme helmy kupovat, natož používat.